3.0 PENGENALAN
Malaysia
merupakan satu Negara yang unik dimana ia merupakan satu Negara yang mempunyai
banyak kaum yang didiami oleh Masyarakat Melayu, Cina dan India yang merupakan
tiga kaum utama Negara Malaysia. Bilangan penduduk Malaysia sehingga tahun 2015
dianggarkan melebihi 30.48 juta penduduk. Daripada bilangan penduduk ini bangsa
Bumiputera Melayu meliputi 50.8%, Cina 21.8%, dan India 6.6% dan selebihnya
kaum-kaum bumiputera bukan Melayu dan lain-lain.
Sejak
mengecapi Kemerdekaannya sejak tanggal 31 Ogos 1957, banyak cabaran dan dugaan
yang telah dilalui oleh Negara dan yang paling utama diantaranya adalah
mewujudkan perpaduan dikalangan kaum yang pelbagai ini. Perkara ini menjadi
semakin penting selepas tercetusnya peristiwa berdarah 13 Mei 1969 dimana
Negara menyaksikan rusuhan kaum yang dasyat sehingga Negara terpaksa diletakkan
dibawah pemerintahan tentera. Ekoran daripada peristiwa tersebut, Rukun Negara
telah diwujudkan dan banyak program serta inisiatif telah dijalankan untuk
mengeratkan perpaduan diantara kaum bagi memastikan “pisang tidak berbuah dua
kali”. Tetapi masih terjadi peristiwa berdarah yang tergempar di kalangan
rakyat Malaysia iaitu peristiwa Kampung Medan Mac 2001.
Sebagaimana
yang kita tahu, Malaysia merupakan masyarakat majmuk. Wujud hasil sejarah
beratus-ratus tahun dahulu. Berdepan dengan persoalan hubungan etnik dan
cabarannya. Keadaan pluraliti masyarakat yang unik ini boleh menyebabkan
berlaku ketegangan. Untuk memahami persoalan hubungan etnik dan cabarannya,
persoalan sejarah melampau ataupun latarbelakang sejarah yang membawa kepada
pembawaan masyarakat seperti yang ada sekarang perlu di fahami. Hubungan etnik
yang mantap sangat perlu dalam kalangan rakyat sesebuah Negara yang mempunyai
kepelbagaian dari segi agama, bahasa dan etnik.
Persoalan hubungan etnik perpaduan dan integrasi amat penting bagi
mewujudkan kestabilan politik dan seterusnya pembangunan Negara berjalan lancar
tanpa sebarang gangguan. Perpaduan dan integrasi penting supaya tenaga Negara
dapat disalurkan kepada memajukan Negara dari digunakan untuk menyelesaikan
masalah yang wujud dari kepelbagaian etnik. Namun krisis yang berlaku pada
tahun 1969 (peristiwa 13 mei) dan pada tahun 2001 (peristiwa 4 hingga 8 Mac)
mencerminkan rakyat Malaysia belum mempunyai suatu budaya nasional yang menjadi
asas bersam walaupon sebelum kemerdekaan telah wujud permuafakatan di antara
rakyat Negara ini dalam mewujudkan perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi
Negara.
4.0 ISI
4.1 MAKSUD ISU-ISU
PERKAUMAN DAN ISU-ISU SENSITIF
Isu-isu
perkauman bermaksud isu-isu yang melibatkan hubungan antara kaum dalam aspek
penggunaan bahasa, dimensi agama, tingkah laku sosial, perlakuan fizikal,
sektor pekerjaan, perbuatan buli, penulisan dan literatur, rasisme dan
seumpamanya. Dalam konteks Malaysia, isu-isu sensitif pula membawa erti isu-isu
yang melibatkan perkara-perkara yang sensitif dalam Malaysia berkaitan dengan
hak-hak keistimewaan Melayu, status Bumiputera, kontrak sosial, bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan, sistem kuota dan perkara-perkara stereotype.
Isu-isu ini
tidak boleh dibahaskan, didebatkan atau dibincangkan secara terbuka kerana ia
akan membawa kepada api permusuhan hasil daripada perasaan kurang senang dan
tidak berpuas hati. Isu-isu sensitif ibarat api dalam sekam yang menyala dalam
diam-diam hingga boleh membawa kepada kebakaran. Ini juga adalah salah satu
sebab yang bakal membawa kepada insiden konflik atau pergaduhan antara kaum.
Isu-isu perkauman dan isu-isu sensitif juga melibatkan perlakuan memperlekehkan
dan merendah-rendahkan kaum lain serta mempertikaikan hak orang lain. Termasuk
juga dalam ruang lingkup tafsiran isu perkauman dan isu sensitif ialah ucapan,
perbuatan, perkataan, penerbitan atau sebarang cara yang boleh ditafsirkan
sebagai kecenderungan menghasut (Akta Hasutan 1948).
Isu-isu perkauman dan isu-isu sensitif boleh menggugat perpaduan dan
kesepakatan antara kaum, mewujudkan huru-hara dan ancaman ketenteraman awam,
mencetuskan konflik dan perselisihan kaum dan konflik antara agama, mewujudkan
suasana prejudis, prasangka, dan hubungan tidak baik antara kaum,
menghilangkan semangat toleransi, menimbulkan suasana tidak aman serta
mengurangkan persefahaman
bangsa berbilang kaum.
Kesemua
elemen-elemen negatif ini akan menggugat keharmonian hubungan antara kaum
sehingga menjejaskan perpaduan, menghilangkan kesedaran tentang kepentingan
hubungan antara kaum, merencatkan keselesaan rakyat pelbagai kaum agar
dapat hidup dengan harmoni dan mengusutkan hubungan interaksi antara agama dan budaya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan