4.4 CARA MENANGANI
MASALAH HUBUNGAN ETNIK DAN KAUM DI
MALAYSIA
4.4.1
Kesan Peristiwa 13 Mei 1969 Dalam Aspek Ekonomi
Ketidakseimbangan ekonomi di kalangan kaum merupakan suatu faktor yang telah
dikenal pasti sebelum ini sebagai salah satu sebab yang membawa kepada
peristiwa 13 Mei. Perasaan kurang senang ekoran daripada ketidakseimbangan
sosio-ekonomi antara kaum telah menimbulkan pelbagai tanggapan salah dan
perasaan resah serta irihati yang berterusan di kalangan masyarakat dan inilah
keadaan yang sebenar berlaku sebelum peristiwa 13 Mei. Oleh yang demikian pihak
kerajaan tidak teragak-agak lagi untuk merangka suatu pelan tindakan yang
menyeluruh bagi membendung dan mengatasi masalah itu. Atas alasan itulah
pada tahun 1971 kerajaan telah melancar Dasar Ekonomi Baru (DEB). DEB telah
dilancarkan bersama-sama Rancangan Malaysia Kedua.Terdapat dua matlamat utama
dalam pelancaran DEB, iaitu iaitu pembasmian kemiskinan 'tanpa mengira kaum,'
dan kedua penyusunan semula masyarakat Malaysia bertujuan untuk menghapuskan
pengenalan kaum berdasarkan fungsi ekonomi.
Sementara objektif utama pelancaran Dasar Ekonomi Baru ialah untuk memulihkan
hubungan dan ketidakseimbangan sosio-ekonomi antara kaum. Adalah menjadi
harapan agar melalui langkah ini proses agihan kekayaan dan pendapatan serta
peluang ekonomi yang lebih seimbang dan menyeluruh akan dapat dilaksanakan. Dengan
itu diharapkan perpaduan negara akan lebih terpelihara. DEB telah dirancang
untuk tempoh 20 tahun iaitu dari tahun 1971 hingga tahun 1990. Matlamat yang
hendak dicapai dalam tempoh tersebut ialah seperti berikut: 19% penanaman modal
dalam syarikat Bhd. Sesungguhnya usaha untuk membasmi kemiskinan bukanlah suatu
perkara yang mudah. Perlaksanaan DEB sendiri agak perlahan . Usaha untuk
membasmi kemiskinan hanya melibatkan tindakan yang tidak mengancam
kepentingan golongan yang berharta. Umpamanya tindakan kerajaan menyediakan
kemudahan pemasaran dan kredit kepada kaum tani tidak menampakkan tamparan
terhadap kepentingan para kapitalis bukan Melayu. Antara langkah kerajaan ialah
rancangan penerokaan tanah bagi mereka yang tidak mempunyai tanah, peluang pekerjaan
bagi penganggur, serta produktiviti dan kenaikan harga barangan bagi petani .
Namun begitu tindakan seumpama ini akan dibatasi oleh keadaan ekonomi.
Contohnya kerajaan mungkin berjaya mengawal harga padi dalam pasaran tempatan
melalui langkah-langkah tertentu yang diambil, sebaliknya kerajaan tidak
terdaya untuk berbuat demikian bagi getah yang dijual di pasaran antarabangsa.
Bagaimanapun langkah kerajaan dalam menangani masalah kemiskinan kaum
bumiputera sedikit sebanyak telah berhasil . Sekitar tahun 70-an pertumbuhan
ekonomi Malaysia adalah pesat. Sekalipun barangan ekspot seperti getah didapati
sukar bagi kerajaan untuk mengawal kestabilan harganya kerana dipengaruhi oleh
pasang surut pasaran antarabangsa di mana ia turut mempengaruhi kadar kemiskinan
di kalangan pekerja ladang contohnya naik daripada 40.0 peratus pada tahun 1970
kepada 47.0 peratus (1975), sebelum jatuh kepada 35.1 peratus (1980), kemudian
meningkat semula kepada 54.6 peratus (1983).
Berbalik kepada kadar kemiskinan di kalangan penanam padi telah turun daripada
88.1 peratus pada tahun 1970 kepada 77.0 peratus (1975), dan turun lagi kepada
52.7 peratus (1980), tetapi ianya meningkat semula kepada 54.0 peratus (1983).
Kadar penurunan yang nyata daripada tahun 1970 adalah kesan daripada subsidi
yang dibekalkan oleh kerajaan. Sebaliknya peningkatan kos pengeluaran termasuk
kenaikan harga input-input pertanian seperti baja dan racun menyebabkan
peratusnya meningkat semula.
4.4.2 Persepakatan Diantara Kaum
Malaysia merupakan satu negara yang unik dimana ia merupakan satu negara yang
mempunyai banyak kaum yang didiami oleh masyarakat Melayu, Cina dan India yang
merupakan tiga kaum utama negara Malaysia. Bilangan penduduk Malaysia sehingga
tahun 2010 dianggarkan melebihi 28.25 juta penduduk .Daripada bilangan penduduk
ini, bangsa Bumiputera Melayu meliputi 50.4%, Cina 23.7%, dan India 7.1% dan
selebihnya adalah kaum-kaum bumiputera bukan Melayu dan lain-lain. Sejak
mengecapi kemerdekaannya sejak tanggal 31 Ogos 1957, banyak cabaran dan dugaan
yang telah dilalui oleh negara dan yang paling utama diantaranya adalah
mewujudkan perpaduan dikalangan kaum yang pelbagai ini. Perkara ini menjadi
semakin penting selepas tercetusnya peristiwa berdarah 13 Mei 1969 dimana
negara menyaksikan rusuhan kaum yang dahsyat sehingga negara terpaksa
diletakkan dibawah pemerintahan tentera. Ekoran daripada peristiwa tersebut,
Rukun Negara telah diwujudkan dan banyak program serta inisiatif telah
dijalankan untuk mengeratkan perpaduan diantara kaum bagi memastikan “pisang
tidak berbuah dua kali”. Perpaduan antara semakin menyerlah dari semasa ke
semasa sejak dari peristiwa berdarah tersebut sehingga kini. Perselisihan faham
antara kaum dapat dielakkan melalui perancangan beberapa program yang mewajibkan
setiap kaum untuk melibatkan diri. Program yang dilaksanakan perlu merangkumi
aktiviti-aktiviti yang berunsurkan perpaduan. Program seperti “Program 1
Malaysia”, program penubuhan Sekolah Wawasan dan banyak lagi program-progrm
yang lain perlu diperbanyakkan. Program lain seperti rumah terbuka bagi
perayaan-perayaan setiap etnik yang diamalkan dalam negara kita juga perlu
diperluaskan dalam seluruh negara. Program-program seperti ini diperlukan
kerana, ini dapat memupuk semangat cinta akan tanah air kita sekaligus dengan
melahirkan perasaan menghormati adat-resam kaum lain. Hal ini akan
menjalinkan hubungan yang erat antara masyarakat Malaysia yang terdiri daripada
pelbagai kaum. Semangat patriotisme yang akan dipupuk ini perlu dimulakan
dari kecil lagi bah kata pepatah melayu, “ melentur buluh biarlah dari
rebungnya”. Ibu bapa perlu mendorong anak-anak untuk bergaul sesama
masyarakat yang terdiri dari pelbagai etnik. Masyarakat kita juga perlu
bergaul, berkongsi pendapat dan membina kumpulan dengan masyarakat kaum
lain. Kita perlu sentiasa berusaha meningkatkan keupayaan bersatu dan
berusaha menghindari segala faktor yang boleh memecahbelahkan
kesepakatan. Ia perlu diberi perhatian kerana masih wujud golongan yang
berkepentingan untuk bermain dengan api sentimen perkauman dan agama.
Hakikat kita mampu mengekalkan cara hidup aman dan damai tidak boleh dijadikan
alasan untuk kita terus berasa selesa. Kita sentiasa berdepan dengan
pelbagai cabaran dari dalam mahupun luar. Justeru itu, kita perlu
sentiasa berhati-hati agar tidak berprasangka buruk sesama kaum supaya mengelak
sikap mementingkan diri.
4.4.3 Bahasa Dan Cara
Berkomunikasi
Di dalam Malaysia terdapat lebih kurang 19 bangsa / suku di Malaysia dan ini
menggambarkan betapa banyaknya bahasa petuturan yang digunakan di negara ini.
Kepelbagaian bahasa petuturan ini menyebabkan akan timbulnya masalah komunikasi
di kalangan rakyat yang pelbagai. Sekiranya setiap bahasa hanya mengutamakan
bahasa-bahasa pertuturan bangsa mereka sahaja maka akan menyebabkan terjadinya
pemisahan pergaulan di antara satu bangsa dengan bangsa yang lain. Dan akan
terjadi pergaulan yang amat minimum di kalangan bangsa-bangsa ini. Ia adalah
kerana mereka tidak dapat berkomunikasi dengan baik sesama masyarakat lain
kerana mereka hanya fasih menggunakan bahasa ibunda mereka sahaja.
Ini akan menyebabkan hubungan di antara masyarakat yang berlainan bangsa
menjadi renggang dan tidak mesra dan ini akan membuka ruang-ruang untuk
menyebabkan terjadinya konflik di antara kaum.
Penyelesaian kepada masalah ini ialah pihak kerajaan perlu memperkasakan lagi
usaha-usaha di dalam memantapkan penggunaan bahasa Melayu yang telah diangkat
menjadi bahasa kebangsaan terutamanya di peringkat pendidikan rendah. Segala
urusan-urusan rasmi dan juga tidak rasmi perlulah menggunakan bahasa
kebangsaan.
Akhbar-akhbar yang menggunakan bahasa-bahasa ibunda bangsa lain seperti
Nyangnyang Siang Pau (akhbar Cina), Tamil Nesan (akhbar India) perlu mengadakan
satu sisipan di dalam akhbar tersebut untuk slot mempelajari bahasa kebangsaan.
Ini bagi membolehkan rakyat-rakyat yang bukan dari kalangan orang Melayu dapat
mempelajari dan memantapkan lagi penguasaan mereka di dalam bahasa kebangsaan.
Media-media elektronik juga perlu memainkan peranan untuk menggunakan bahasa
kebangsaan di dalam siaran mereka agar rakyat boleh membiasakan diri mereka
dengan bahasa kebangsaan. Ini akan menjadikan bahasa kebangsaan menjadi bahasa
yang benar-benar utama dan menjadi satu kemestian setiap rakyat di negara ini
untuk mempelajari dan menguasainya. Dengan ini bangsa-bangsa di Malaysia akan
dapat berkomunikasi dengan baik sesama masyarakat yang berlainan suku / bangsa.
Dan secara tidak langsung ia akan merapatkan hubungan sesama kaum dan
seterusnya terjadilah perpaduan di dalam masyarakat.
4.4.4
Saranan Dan Pengaruh Daripada Ibubapa
Peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya. Orang pertama yang paling
awal mendekati anak-anak adalah ibu bapa. Oleh itu fikiran dan kelakuan
anak-anak akan dipengaruhi oleh ibu bapa mereka. Contohnya anak-anak mereka
akan didedahkan tentang isu-isu kaum sejak kecil lagi. Disebabkan kebanyakkan
ibubapa di Malaysia masih mempunyai tanggapan yang salah terhadap isu-isu kaum
seperti peristiwa 13 Mei yang berlaku pada tahun 1969 iaitu rusuhan yang
berlaku dan kemucak masalah perpaduan di Malaysia, maka mereka akan memberi
fakta yang terpesong yang akan mempengaruhi anak-anak terhadap bangsa-bangsa
yang lain di Malaysia. Hal ini menyebabkan perpaduan dan persepakatan antara
kaum dan bangsa sukar dicapai.
4.4.5 Agama
Kepelbagaian bangsa juga turut membawa kepada kepelbagaian agama. Di negara ini
menurut perlembagaan Malaysia pada Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan telah
memperuntukkan:
"Agama
Islam ialah agama bagi Persekutuan tetapi agama-agama lain boleh diamalkan
dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan"
Dari apa yang dinyatakan di dalam perlembagaan tersebut ialah walaupun agama
Islam diiktiraf di dalam perlembagaan Malaysia sebagai agama rasmi Persekutuan
namun penganut-penganut agama-agama lain masih dibenarkan untuk mengamalkan
agama masing-masing tanpa sebarang gangguan. Namun begitu kadangkala terdapat
isu-isu yang sensitif yang dibangkitkan di antara agama yang jika tidak
ditanggani dengan baik boleh mencetuskan konflik dan rusuhan antara agama.
Antara isu yang pernah timbul yang membabitkan soal sensitiviti agama ialah
berkenaan tuntutan jenazah orang yang telah memeluk Islam oleh keluarganya yang
tidak Islam, pembinaan rumah ibadat orang bukan Islam di kawasan penduduk
majoriti Islam dan yang terkini ialah iklan Hari raya Aidilfitri yang
menyelitkan unsur-unsur agama lain seperti terdapatnya elemen Santa Claus.
Penyiaran iklan ini oleh sebuah syarikat televisyen swasta telah menyebabkan
umat Islam menjadi marah dan dibantah keras oleh pihak-pihak yang
memperjuangkan agama Islam
Umum mengetahui bahawa jika isu agama ‘disentuh’ oleh mana-mana pihak pastinya
akan menimbulkan masalah dan konflik yang besar dan bukan hanya boleh
menyebabkan rusuhan tetapi juga peperangan. Oleh yang demikian pihak kerajaan
telah menggubal beberapa undang-undang bagi mengekang dan mengatasi masalah
ini. Antara undang-undang ialah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, Akta
Keselamatan Dalam Negeri atau di dalam bahasa Inggeris ia disebut ‘Internal
Security Act’ (ISA) dan lain-lain lagi undang yang telah digubal oleh Kerajaan
Malaysia.
Sebagai contoh di dalam berkaitan penyiaran iklan yang menyentuh agama lain
seperti kes yang telah dinyatakan di atas, pihak kerajaan melalui Suruhanjaya
Komunikasi dan Multimedia Malaysia telah mengambil tindakan terhadap stesen
televisyen tersebut dengan mengenakan kompaun sebanyak RM 50,000 terhadap
stesen televisyen tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan